Home » » Tips Sembuhkan Sakit Tenggorokan

Tips Sembuhkan Sakit Tenggorokan

Berikut ini beberapa Tips Sembuhkan Sakit Tenggorokan:
Tips pertama yang saya dapat dari Google. Guna asam jawa. Perah dalam air .. kemudian minum. Nak taruk gula atau bahan manis .. ikut suka hati korang la. Janji .. jangan manis sangat. Nanti sakit lain yang datang.
Yang kedua .. guna asam keping. Ambil beberapa keping asam gelugur, kemudian bakar hingga hangus. Setelah itu, tumbuk dan gaulkan dengan sedikit air sirih. Kemudian oleskan pada bagian tenggorokan yang sakit. Insya Allah .. sakit tenggorokan Anda akan cepat sembuh. Emm .. yang nie, saya susah sikit nak ikut. Kalau setakat asam keping tu .. dapat la cari kat dapur. Tapi yang bab air sirih tu .. mana la nak cari malam ² buta nie. Kalau kat kampung .. lain la.
Tips no3 .. kena guna buah kembang semangkuk. Kena rendamkan sebiji .. dalam sebuah mangkuk dan minum airnya. Kalau nak dua tiga biji tu (kasi extra power) .. terserah Anda. Saya tak kisah. Tapi Persyaratan utamanya .. harus kena rendam dalam mangkuk. Kalau guna cangkir ke .. piring ke .. tak mujarab. Sebab dah tak sama kata ‘mangkuk’. Nie bukan saya yang cakap ekk! Ahli nujum yang cakap! Hehehe ..
No 4 pula .. kira first time untuk saya. Bahannya .. Sundae cone McDonalds a.k.a McD. Murah dan mudah dicari. Kalau nak .. pergi je McD .. beli Sundae cone satu. Kemudian makan. Harga pun murah .. dalam RM 1.05 macam tu. Kemujarabannya .. saya tak berapa pasti sebab tak pernah try lagi. Esok .. mungkin bisa kot. Tapi yang tertulis kat sini .. katanya .. dokter pun suggest macam tu. Huhuhu! Senang betul dokter tu kan! Suruh makan McD je dari obat.

Air Garam Obat Sakit Tekak
Jika tenggorokan Anda merasa nyeri dan tidak nyaman, karena cuaca terlalu panas, Anda bisa berkumur dengan air garam sebanyak dua kali sehari.
Caranya: Ambil tiga sendok garam, bancuh dengan setengah gelas air dingin, setelah itu berkumurlah sehingga air itu habis. Lakukan setiap hari sampai Anda merasa lega.
Mengurangi Rasa Sakit Tekak
Ambil sesudu kecap kemudian dicampur sedikit jeruk kasturi, baca selawat 3 kali dan minum.
Sakit Tekak Di Waktu Pagi
Sakit tenggorokan saat bangun pagi? Terus ke kamar air dan tepukkan air dingin di tengkuk Anda. Hilangkan atau hindari sakit tenggorokan dengan minum air tomat seminggu 3 kali. Sakit atau nyeri tenggorokan akan hilang.
lain ²
Ambil setengah biji lemon dan satu sendok madu asli lalu dilarutkan di dalam segelas air hangat … Silakan minum sehingga benar2 lega …. Minumlah 2 – 3 kali sehari.
Minum air asam jawa. Hanya perlu campurkan air bersama asam jawa dan kacau sampai bercampur. Setelah itu, saring asam jawa tersebut dan ambil airnya. Sebaiknya, minum air tersebut setiap hari sehingga kurang rasa sakit tekak.
Kemam strepsils / Fishersman Friends dan yang seangkatan dengannya.
Share this article :

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

 
Support : Creating Website | Johny Template | Maskolis | Johny Portal | Johny Magazine | Johny News | Johny Demosite
Copyright © 2011. Nurul May Sandy - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website Inspired Wordpress Hack
Proudly powered by Blogger